Overzichten vogels en foto's

zondag 1 juni 2014

Steppevorkstaartplevier

Ook gisterenavond verlaat ik een familie-film-avond even om een vogel in de regio te scoren: de Koereiger moet in de Groene Jonker zijn geland. Samen met Marianne Wüstenhoff en Gert Vonk staar ik een uurtje de polder in, maar het beestje komt niet in beeld. En dus hoop ik dat de reiger in de Jonker slaapt.

Vanmorgen bijtijds op, de Koereiger in gedachte. Ik ben al bijna vertrek-gereed als er bericht komt uit de Jonker: Niet de reiger, maar een Steppevorkstaartplevier zit op de plek waar wij gisteren naar keken.  Een landelijke zeldzaamheid op de regiolijst, ontdekt door Teus Luijendijk. Niet veel later sluit ik me bij hem aan, maar het is Rick Schonewille die de juiste plek vindt om de plevier goed te zien. Een kort sprintje naar de goede plek, gevolgd door grootheden als Toy Janssen, Alwin Borhem, Luuk Punt, Frank van Duivenvoorde en Ricardo van Dijk. Eigenlijk missen we alleen de families Doorn en Van Der Meer….



Inderdaad, de vogel zit ver weg. Maar dat is niet erg. Wel erg is dat de vogel opvliegt voordat maat Gert Vonk ter plaatse is. Ik ben ondertussen vertrokken naar Ruygeborg om daar mogelijk toch die Koereiger te vinden. Dat lukt niet. Wel lopen drie Zwarte Ibissen rond, en ik pik de door Gert telefonisch aangegeven Wespendief nog even mee.



Die Wespendief komt niet op de foto omdat ik de auto niet snel genoeg weet te parkeren. Een Sperwer met een prooi (ahh, een kuikentje….) is ook aardig.



Straks toch nog maar even zoeken naar die Koereiger, maar de dag is natuurlijk al gemaakt!

1 opmerking:

Maria zei

Het verhaal over de Koereiger had ik geheel gemist :-(
Die van de Steppenvorkstaartplevier was wel binnengekomen maar te laat.
Morgen maar weer proberen op beide locaties!
Mooie dag had je zeker!! De Sperwer met prooi is TOP.
groet,
Maria