Overzichten vogels en foto's

zondag 24 augustus 2014

Lijstjesvogel

Terwijl ik gisteren een poging deed om de Kanaaljuffer te vinden, kwam van Texel de melding over de Koningseider. Een vrouwtje. Ik stond tegen de Duitse grens bij Zevenaar, en dan is Texel heel ver.

Dus vandaag heel vroeg op om samen met Rick Schonewille de boot van half negen te nemen. Onderweg komt de melding dat de zee-eend dicht bij de veerhaven zwemt, en dus ga ik voor het eerst te voet de boot in en het eiland op. Stukje sjouwen en al snel hebben we de Koningseider in beeld. Nieuwe soort voor ons allebei! Maar, om nou te zeggen "wat een mooie twitch"……. Nee. Een wat saaie eend met een donkere snavel, een wat lichter hoofd en een kleiner formaat. Een saaie "lijstjesvogel" waarvan je liever een prachtig gekleurd mannetje wilt zien. Maar ja, zij telt wel!



Flink in de rui: die vliegt voorlopig niet ver.
Rugzwemmen en poetsen


We worden door een heftige onweersbui weer naar de boot gejaagd, de boot van tien uur. Het laatste stukje mag ik doorweekt achterin de auto van Eric Menkveld meerijden, hij vindt mij schuilend achter een vrachtwagen. Zeiknat vertrekken we weer van Texel, na iets meer dan een uur vogelen.

De plek vanaf de boot
Ik ben voor de lunch weer thuis; zo heb je nog eens wat aan de regenachtige zondag! 


1 opmerking:

Anoniem zei

Inderdaad een lijstjesvogel. Je hebt er veel voor over. Niet te geloven ;-)
groetjes,
Maria