Overzichten vogels en foto's

zondag 26 oktober 2014

Heen en weer

Het begint als een lekker rustig dagje. Geen echte plannen en dus besluit ik mijn oudste even naar huis te brengen in Rotterdam, dan even de Maasvlakte bekijken, door naar Maassluis voor wat terrariumspullen en dan weer lekker naar de bank.

Deel 1 gaat prima, dus door naar Oostvoorne waar een Kleine Vliegenvanger zit. Altijd leuk, een Vliegenvanger en deze is net even wat zeldzamer dan de Grauwe of de Bonte. Ik sluit aan bij een select groepje en al snel zie ik de Kleine die typisch vliegenvangersgedrag vertoont, en regelmatig terugkomt op één plek. Het is nog bewolkt, maar met een beetje spelen met de instellingen komt de vogel aardig op de foto.

De witte staart deels zichtbaar


Hier ergens zit ie!
Dan rijd ik nog een rondje Maasvlakte om de Arendbuizerd te vinden, maar dat lukt niet. Dus besluit ik de boot te nemen naar Maassluis waar de reptielenwinkel zondagsopening heeft. Ik sta vooraan in de rij voor de boot nadat ik net de vorige mis, als de Koereiger in Lopik (nieuwe regiosoort) en de Spaanse Mus (nieuwe voor Nederland) piepen. Ik laat de winkel maar even schieten en rijd terug naar de Maasvlakte waar ontdekker Garry Bakker de vogel nog steeds in beeld heeft. Ondanks een poging om de vogel, die in een leuke groep Vinken, Kepen en Zwarte Roodstaarten zit, van dichtbij te fotograferen komt de Mus niet op de foto. Jammer, maar wel een nieuwe soort voor mij!

Dan "even" naar Benschop om die Koereiger op mijn regiolijst bij te schrijven. En dat valt niet mee! Ik tel acht Grote Zilverreigers, maar de kleinere Koereiger komt eerst niet in beeld. Het is op een afstandje ook best lastig om een Grote Zilverreiger en een Koereiger te onderscheiden. Uiteindelijk stapt de kleinere reiger uit een slootkant waardoor ik door de telescoop eindelijk een Koereiger in mijn regio zie.  Maar wel op een meter of tweehonderd, dus de foto's zijn bedroevend.

Zo blijft het fotografisch bij de Kleine Vliegenvanger, maar als vogelaar heb ik natuurlijk een topdag met de Spaanse Mus en de Koereiger!


1 opmerking:

Maria zei

Ik wou net zeggen, zo beroerd was je zondag niet!!
Heel leuk beestje die Kleine vliegenvanger. En mooi je nieuwe soorten voor jaar-, regio en soortenlijst.
groetjes,
Maria