Overzichten vogels en foto's

zondag 23 november 2014

200

Samen met Cathy en Russel wandel ik vandaag de kade bij Willeskop af, op zoek naar de Ruigpootbuizerd die daar gisteren is gezien. Een nieuwe regiojaarsoort zou de tweehonderdste voor dit jaar betekenen, wat ik zelf wel een mooie mijlpaal vind.




Onderweg naar de uitkijktoren vinden we verschillende Matkoppen en andere kleine Mezen, en in het weiland vliegen verschillende rovers, vooral Blauwe Kiekendieven. Op een paal in de verte zie ik een kandidaat Ruigpoot, en samen wandelen we naar de uitkijktoren in de hoop het beest daarvandaan beter te kunnen zien. In het water zwemmen veel Smienten en een paar Wintertalingen, en ik laat Cathy de pracht van die kleine eenden zien.

Bij de uitkijktoren tref ik Kees de Leeuw, één van de trektellers waar ik wel eens over bericht. Gelukkig heeft hij een telescoop bij zich zodat de verdachte Buizerd nog beter in beeld kan worden genomen. Kees gelooft er niet zo in: hij is hier al drie uur aan het struinen en heeft geen Ruigpoot gezien. Ik voel mij dan ook best stoer als ik Kees wijs op een biddende Buizerd, iets wat gewone Buizerds niet doen. Door de kijker, door de telescoop en zelfs op de matige plaatjes zijn de afhangende poten en de zwarte staartband van de Ruigpootbuizerd waar te nemen. Soort 200 op mijn jaarlijst 2014 is binnen!



Samen met Kees bekijk ik de spelletjes van een handvol jonge Blauwe Kieken en een paar Torenvalkjes in het weiland. Kees wijst en passant nog even een langsvliegende Velduil aan, en dan willen vrouw en hond wel weer richting de auto. Onderweg komen we de heren Van Der Meer nog even tegen. We bespreken nog even de situatie waarbij het grote aantal Zilverreigers opvalt.


Onderweg naar huis stop ik nog even in Oudewater, waar een groepje Ransuilen roest. De uiltjes zitten diep in de takken van een paar bomen verscholen, maar het lukt een alert beestje op de foto te zetten.


Een lekkere wandeling -met een leuke vrouw op rubber laarsjes- in het zonnetje, en een fijne toevoeging aan de lijst voor dit jaar. Tevreden!

2 opmerkingen:

Maria zei

Een felicitatie waard! Niet verkeerd om een Ruigpoot als 200-ste te noteren!
Je hebt een mooi vogeljaar tot nu toe. Misschien rest je nog een leuk toetje, ik hoop het voor je!
(de foto's van de matkop, grote zillie en de oranje-ogende ransuil zijn ook prachtig)
groetjes,
Maria

Huib zei

Sommige dingen komen je gewoon aanvliegen, maar je volgend, kan alleen maar gezegd worden dat je het zelf verdiend heb. Door weer en wind naar buiten.
Dus gefeliciteerd met de 200 soorten dit jaar binnen onze regio.
groetjes
Huib