Overzichten vogels en foto's

vrijdag 28 november 2014

Bagger

Opnieuw komt via de site van Adri de Groot een bijzondere vogel in beeld, dit keer ontdekt door de lokale rattenvanger. Het beest is vorige week dinsdag ontdekt, en als Adri zaterdag en zondag de vogel niet meer terugvindt, plaatst hij foto's op zijn site. Tot die tijd houdt Adri de vogel voor zichzelf, opnieuw in het belang van de vogel, die hij zelf wel drie dagen achter elkaar opzoekt en tot op een paar meter benadert. Adri maakt geen vrienden onder de vogelaars. Een paar hele goede rechercheurs leiden op basis van de foto's echter de lokatie af, en gaan op zoek. Afgelopen woensdag komt het beestje, een Afrikaanse Woestijngrasmus, in beeld bij Rob Halff en Rutger Rotscheid.

Ik ben dan druk aan het werk, net als gisteren. Vaak kan ik wel het een en ander plooien, maar nu even niet. Ik moet wachten op mijn vrije vrijdag. Net na negenen rijd ik samen met Robert en Frank van der Meer naar de polder bij Zoeterwoude. Zij zijn al geweest maar hebben de vogel niet heel goed in beeld gehad.

Samen ploegen wij door de blubber van de polder, welwillend opengesteld door de boer. We sluiten ons aan bij een stuk of twintig vogelaars die het beestje wel hebben gezien, maar -zo gaat het vaak- nu niet meer in beeld hebben.

Ik wandel wat door de wei, los van de groep, als er een oploopje ontstaat, tweehonderd meter bagger van mij vandaan. De vogel is weer terug. Deze Afrikaanse Woestijngrasmus die normaal in de omgeving Sahara voorkomt, is nog nooit boven Rome-Alicante gezien, laat staan in Nederland. Het is een klein vogeltje, maatje Pimpelmees, en hij verschuilt zich nu vooral in het rietafval. Ik zie de vogel voor het eerst op ruim honderd meter, dus veel te ver voor een goede plaat. Gelukkig vliegt het beestje terug naar de groep vogelaars, alleen sta ik dan -natuurlijk- aan de verkeerde kant van de sloot. Met moeite maakt ik wat plaatjes, nu op een meter of dertig. De beschadigde staart, wat kan duiden op een kooi-vogel, komt goed in beeld; het lijkt mij dat deze jonge vogel nog in de rui is.



De jongens Van Der Meer staan wel aan de goede kant, en ik hoor de camera's van mijn hobby-genoten ratelen. Ik twijfel natuurlijk enorm of ik toch maar omloop, maar blijf waar ik ben. Dan vliegt de dwaler naar de andere kant van het bruggetje, en landt aan mijn kant. Mijn beurt!







Op de donkere ondergrond komt de vogel natuurlijk prachtig uit. Al etend komt de grasmus uiteindelijk binnen mijn focusafstand van drie meter, en vliegt onder mijn camera door naar het weiland verderop. De hele club vogelaars volgt, maar ik niet. Ik kijk even mijn foto's door, en besluit dat het niet beter meer zal worden....






Ik vis Robert en Frank uit de wei, en bagger weer terug. Ik hoor dat de omstanders wat jaloers zijn op mijn positie van de afgelopen tien minuten. Ik begrijp dat wel!
Als nette jongetjes stoppen wij ons schoeisel in plastic zakken achter in de auto en besluiten nog even bij die andere Afrikaan langs te gaan; de Witkruintapuit in Oegstgeest. Voor Robert nog nieuw, en leuk om nog eens te zien.

Ook deze vogel werkt lekker mee. We zien de zwart-witte Tapuit al vanuit de auto, en ook deze komt naar ons toe. Alhoewel duidelijk is dat de conditie van de vogel terugloopt, blijft het een prachtig diertje.







We zien de vogel een worm vangen en opeten. Dat geeft nog wat hoop. Met de aankomende winter zullen de twee insecteneters zware tijden tegemoet gaan.

Of deze vogels iets waard zijn op de levenslijst moet nog blijken. Twee woestijnsoorten die plots in Nederland verschijnen is tenminste vreemd, maar ach..... Het zijn ook mooie vogeltjes die je maar een keer gezien kunt hebben!

3 opmerkingen:

Maria zei

Walgelijk mooi!!!!!
groetjes,
Maria

Marianne De Vogelkijker zei

Zie Maria! Maar het is je gegund na twee dagen wachten. Ik mis de app discussie wel ;-). Nu vermaak ik me op het forum van wn ook wel, waar het Esc... woord al is gevallen, oei oei.

Groetjes,
Marianne

Anoniem zei

Super dat jij deze woestijngrasmus wel wist te fotograferen JW.
Echt heel gaaf want wanneer maak je dat nou mee!?
Ook je zwart-witte Tapuit vind ik echt super.
Groetjes, Helma