Overzichten vogels en foto's

vrijdag 23 januari 2015

Uitloper

Het tekstbericht van Gert rukt mij even uit mijn te drukke werkweek: "Aloha, ben je al naar die uitloper?" Ik heb dan nog geen idee waarover dat gaat, maar als ik op Waarneming kijk zie ik dat een Amerikaanse Oeverloper is geland bij Medemblik. Het is dinsdagmiddag, en ik heb nog twee overvolle dagen werk voor de boeg.

Maar vandaag ben ik vrij! En dus stap ik ondanks de mist in Woerden in de auto en rijd naar het Nesbos. Vanaf Zaandam is het lekker zonnig en de vogel is al gemeld. Dat gaat dus goed komen. Ik sluit aan bij een groepje dat de vogel in beeld heeft. Op een metertje of driehonderd.....


Het beestje zit op een steen voor een eilandje waarop hij na een paar seconden verdwijnt. De nieuwe soort is binnen, maar de plaat......
Ik wandel een stukje en ontmoet een Oeverpieper waarmee ik mij best vermaak. Dan hoor ik dat de Amerikaan weer tevoorschijn is gekomen, maar als ik aankom bij de plek is er wat onmin omdat een fotograaf weer een stapje teveel heeft gedaan: De vogel zit weer op tweehonderd meter op een eiland.


Met fors tegenlicht maak ik de tweede foto van de Oeverloper die samen met een Tureluur rondstapt. Nog steeds niet best op de foto dus.


En dan komt de mist: alsof een gordijn wordt dichtgetrokken verdwijnt het uitzicht, en dus ook de vogel. De temperatuur zakt direct een paar graden en het zonnetje is fotografeerbaar. Dat wordt dus niks meer! Ik maak nog wat winterplaatjes en ga richting auto.




Ik zoek met een paar mannen nog een paar plekjes af, en geef het op. In de auto verwerk ik mijn data, en dan word ik geroepen door een vogelaar. Op een paar meter van mijn auto loopt de Amerikaanse Oeverloper. Ik ga op mijn buik in het zand, en schiet plaatjes. Ik was al wel tevreden met de nieuwe soort en een baggerfoto, en nu ben ik heel tevreden! Na een half uurtje stroomt de plek weer vol met vogelaars, en op mijn scherm zie ik dat het vast niet beter meer wordt. Door de mist rijd ik op mijn gemak weer naar huis. Lekker dagje vrij weer!



De vleugelstreep die niet geheel doorloopt: diagnostisch voor deze soort.  


Op mijn buik in het zand, terwijl de vogel op een paar meter voorbij loopt.



2 opmerkingen:

Marianne De Vogelkijker zei

Hé Paul,

Je hebt niet gelogen, de foto's zijn prachtig!!!!!! Wie was die vogelaar die een stapje te ver deed?
Geweldige wn en gefeli met je nieuwe soort!

Groetjes,
Marianne

Maria zei

foto 7, 11 en 13 zijn het mooist! vooral 7!!
Wat gaaf dat je dat zo hebt meegemaakt! TOP!
groetjes,
maria