Overzichten vogels en foto's

maandag 2 februari 2015

"Ben je al onderweg?"

"Hoi Paul, megasoort bij Groningen, een Grijze Junco!!! Ben je al onderweg?"


Van Wiki...
Het berichtje komt van Gert Vonk, die natuurlijk niet weet dat ik mijn werk niet heb kunnen bereiken door de treinstoring bij Utrecht. "Ieder nadeel heb z'n voordeel" moet je maar denken. Maar, eerst moet ik even opzoeken waar Gert het over heeft. Ik heb echt nog nooit van deze soort gehoord, en een blik op het internet leert mij dat het een heel gangbare tuinvogel is in Noord Amerika, en dat er in het verleden één keer zo'n vogel is gevangen in Nederland. Dus is dit de tweede ooit, en dat mag je een megasoort noemen.


Ik neem de rest van de middag dus maar vrij, en vat de rit van bijna tweehonderd kilometer aan. Gert pik ik onderweg op en twee uur later staan we in Beijum, net voorbij Groningen. In de modder naast een volkstuinencomplex staat een groep van vijftig andere malloten, zoekend naar de vogel die al weer een poosje uit beeld is. In een half uur tijd zien we de vogel een paar keer op de grond scharrelen, maar echt zien, nee....


Foto geleend van Lazar Brinkhuizen
Dan vliegt de vogel op, over ons heen een boom in. Tussen de takken die je met de verrekijker nog wel kunt negeren, maar voor de foto is het niks. Na een paar minuten vliegt de vogel naar een conifeer waarin zij -het lijkt een jongedame- even poseert. Te kort voor mij, want ik zie alleen de achterkant, en voordat ik omloop is de vogel verdwenen. Echt verdwenen, want we vinden haar niet meer terug. Zoals altijd ben ik blij met de nieuwe soort, en ik heb een foto....


Op de weg terug zien we de resultaten, en ik moet erkennen dat Gert een veel betere plaat heeft weten te maken. Ik leen zijn foto graag als bewijs daarvan...





2 opmerkingen:

Maria zei

Zag het app-je al voorbij komen. Malloten zijn jullie inderdaad, maar wat een schitterende soort om bij te schrijven op je lijst!!!
Gauw ook even de foto van Gert bekeken! Gefeliciteerd!
groet,
Maria

Marianne De Vogelkijker zei

Rare jongens die twitchers, tssss. En Gert, gave foto!!!!
En dan toch maar beide gefeliciteerd met deze nieuwe soort ;-) .

Groetjes,
Marianne