Overzichten vogels en foto's

zondag 22 februari 2015

Fantasie

Na gisteren helemaal gestenigd te zijn door de hagel, is het zonnetje bij het opstaan een fijne opsteker. Ik ga bijtijds op pad naar de polders tussen Bodegraven en Nieuwkoop om opnieuw de Zeearend te vinden. Het levert vooral een fijn toertje op door de polders waar grote groepen Wulpen en de eerste Scholeksters rondstappen. Ook vind ik Kees de Leeuw, de ontdekker van de Zeearend, nu al weer drie weken geleden. Ondertussen vliegt een andere Zeearend rond bij Hazerswoude, dus het moet een keer lukken in de regio. Maar nu niet.

Ik rijd even naar Ruygeborg en de Groene Jonker. Enorme aantallen ganzen daar. Maar nog geen steltjes, al zijn de eerste Scholeksters al terug. Bij Zevenhoven vliegt een mooie groep Spreeuwen, Kieviten en Goudplevieren figuren in de lucht: Met een beetje fantasie zie ik één grote vogel vliegen.




Terug in Woerden natuurlijk even langs de uiltjes die ondertussen wel aan het broeden zullen zijn. Ik vind een exemplaar op het hoekje waar mogelijk het nest zit, want van de nestkast lijken ze geen gebruik te maken. Het is een extra verrassing als plots een tweede Steenuil zijn kop uit de goot steekt.   Ik zie ze nooit verdraagzaam bij elkaar, maar nu kijken ze rustig samen de wereld rond. Het is voorjaar!



1 opmerking:

Maria zei

Ja, die hagel gisteren.....na een Kraan-dip.was bar!
Fijn dat je het even blogt, dat er nog geen steltjes zijn in Noorden en Zevenhoven. Waar we gisteren stonden ontdekte ik nog wel 2 grutto's in de wi. Mijn eerste in onze regio dit jaar.
Je 2 uiltjes zijn echt steengoed! Wat een lekker moment.
groetjes,
Maria