Overzichten vogels en foto's

zaterdag 14 februari 2015

Op de toren


Vorige week stonden Gert en ik al een poosje op de uitkijktoren bij de Nieuwkoopse Plassen omdat daar een Zeearend is gespot. Vandaag doe ik dat nog even over, alleen. Niet dat dat helpt want na anderhalf uur door de telescoop staren heb ik alleen de Aalscholverkolonie en een paar Buizerds erg goed bestudeerd. Nou zijn die Buizerds soms aardige helpers omdat ze de grotere rovers nog wel eens op de huid willen zitten en die zo verraden, maar nu hebben vooral de muizen last van ze. Ik weet niet of ook hier de muizenplaag aan de gang is, maar Buizerds helpen in elk geval: ik zie verschillende vogels een knaagdier uiteen trekken.




Gisteren heb ik een rondje gedaan in Mijdrecht omdat daar een Pestvogel is geland, alleen.  De vogel kwam aardig op de foto, maar het licht van vandaag is net even beter. Al was de Torenvalk die ik langs de weg op een paaltje vond daar op het juiste moment.

Als ik de toren weer af ben, krijg ik een Whatsappje van Robert van der Meer: Dwerggans in beeld bij Mijdrecht. Vanaf Woerdense Verlaat maar een stukje, dus ben ik binnen een kwartiertje bij de heren Van Der Meer die heel aardig de gans weer in de kijker zetten. Leuke soort voor onze regio! Marianne Wustenhoff sluit ook aan en zo is het al snel gezellig. Marianne en Peter vertellen over de Pestvogel die zij van dichtbij hebben gezien, en gefotografeerd. Omdat de plaatjes van gisteren niet helemaal geweldig zijn, rijd ik opnieuw naar de plek van de Pestvogel, een klein stukje het dorp in. De vogel zit in een boom en wordt mij aangewezen door Michael Kars. We moeten een poosje wachten om de vogel wat dichterbij te zien, en zowel Gert Vonk en Marianne (met hond) sluiten aan. Uiteindelijk komt de vogel bessen eten op een meter of tien van ons vandaan. Leuk om te zien en om te fotograferen; ik zie de bessen in het rond vliegen en maak weer eens een foto van de Pestvogel met een bes in de bek.








Prachtig beestje! En dan is dit nog een jonge vogel. Volwassen hebben ze nog meer kleur en contrast. Maar, ik ben tevreden met de waarneming en ga weer naar huis, lekker opwarmen.

2 opmerkingen:

Maria zei

Mooi en gezellig!
groet,
Maria

Marianne De Vogelkijker zei

Prachtige plaatjes van 'onze' Pestvogel Paul! Wat een plaats hè, dat Mijdrecht :-).
Leuk je weer even gezien en gesproken te hebben.

Groetjes,
Marianne