Overzichten vogels en foto's

donderdag 14 mei 2015

Twee maal twee

Nadat ik gisteren "even" een Roodkopklauwier bij Rhenen oppik, is vandaag de regio weer aan de beurt. Ik ben vroeg op en ga even Ruygeborg bij Nieuwkoop checken op Witwangsterns. Die zijn weer in het land, en vorig jaar vlogen deze prachtige sterns ook daar.


Maar nu niet. Wel een stel Zwarte Ibissen en wat Lepelaars, ook aardig. Ik ga door naar de Groene Jonker om daar even rond te kijken. Ook daar is het vrij stil, al vermaak ik mij prima met een Blauwborst.


Ik ben voor de middag weer thuis. In de middag bel ik even met Gert Vonk, die ik al een poosje niet heb gezien. We spreken af dat we, zodra ze verschijnen, samen weer eens op pad gaan voor de Witwangen.

Wat we niet konden weten, is dat een paar minuten later een melding komt van Witwangstern in Ruygeborg, en van een Fluiter in de Groene Jonker. Ik bel Gert en we gaan.


De Witwangen zijn snel gevonden: twee van deze opvallende vogels vliegen door het gebied, soms aardig in de buurt.


We vertrekken snel weer, want de Fluiter is voor ons beide een nieuwe soort voor de regio. Maar, we horen de fluiter niet. En dus gaan we op zoek naar twee Kanoeten die ook zijn gezien. Met wat moeite vinden we de kustvogels, die op grote afstand op een eilandje zitten. Tijdens het kijken vliegt bij Gert een Witvleugelstern door het beeld. Die hadden we vorige week ook al wel gezien, maar we wisten niet dat ook die stern nog aanwezig is. Ook op grote afstand, maar toch maar een poging voor een bewijsplaat.


Je moet goed kijken, maar onder de tweede gans van links zit een soort van Zwarte Stern met lichte vleugels.

Zo komt het aantal soorten sterns vandaag op vier, waarvoor je dus twee keer naar twee dezelfde gebiedjes moet. Twee maal twee is vier!

2 opmerkingen:

Marianne De Vogelkijker zei

Ha Paul, leuk om het allemaal even bij jou te zien. Ik was onderweg naar de GJ rond half 6, toen bleek de brug niet meer te willen zakken. Jammer dus van de Kanoet, de Witvleugel en de Witwang. Maar goed, wie weet komt er morgen of zondag nog een kansje.

Jullie hadden in elk geval een leuke regiosoortendag!

Groetjes,
Marianne

Maria zei

Hoi Paul,
ik wou op Hemelvaartsdag naar die Roodkop, maar die was al foetsie, helaas. De GJ moet gauw maar weer. ondanks dat het water te hoog staat voor de meeste stellopertjes zitten en mooie soorten! Jullie hebben 4 x geboft. Leuk hoor!
groetjes,
Maria