Overzichten vogels en foto's

zaterdag 14 november 2015

Keuzes maken

Het is lastig kiezen vandaag. Stormvogeltjes langstrekkend aan de kust? Woestijngrasmus op Terschelling? Of toch maar de eerder gedipte Waterspreeuw? Die! Ik kan niet zo goed tegen dippen.

En dus rijd ik weer naar Zutphen. Tussen een sluis en de spoorbrug ligt een soort forellentrapje waarop de vogel vaak zit en duikt, op zoek naar kleine beestjes. Alleen als de trein langskomt, vliegt de vogel onder de sluis, op een paar meter afstand.


Net als de vorige keer dat ik een Waterspreeuw in Nederland zag, toont ook deze vogel zich op een paar meter afstand. Prachtig om te zien!






Ik weet dat er regen aankomt, en toch ga ik even langs Kootwijk om een beter plaatje te maken van de Grijze Wouw. Ik heb die vogel wel eens op de plaat gezet, maar het moet beter kunnen. En daarnaast: dit is echt wel één van de mooiste rovers! Dus altijd leuk om te zien.

Als ik de wandeling (zo'n drie kilometer) achter de rug heb, regent het. En het is donker. En de vogel zit ver weg. Het zit niet mee..... Gelukkig vliegt de Grijze Wouw nog even op om een muisje te vangen, en met enorme ISO-waarde en dus veel ruis weet ik een paar plaatjes te maken. Bewijsplaatjes.



Halverwege de terugwandeling vind ik nog een Klapekster in een boom. Ook daarvan maar een plaatje gemaakt. Maar ja, het is bijna donker.....



7 opmerkingen:

Huib zei

Had al gezocht tussen de 100 vogelaars op de lijst in waarneming. Maar deze spreeuw zit in een mooie omgeving en staat prachtige op de foto zonder ruis van vele vogelaars er om heen
groeten Huib.

Roos zei

Hallo Paul, de waterspreeuw heb je prachtig kunnen vastleggen. Die staat ook nog op mijn wensenlijstje. En wow een grijze wouw geweldig dat je die hebt waargenomen. Het is inderdaad een juweeltje om te zien.
Groeten,
Roos

Anoniem zei

Prachtige serie van de Waterspreeuw Paul en altijd leuk zo'n Wouw, maar als je tijd hebt, moet je echt naar Terschelling gaan voor die Woestijngrasmus. Waanzinnig, wat een vogel: liep op een gegeven moment op nog geen 10 cm (ja, centimeter!) van mijn schoenen. Dus mocht je tot nog een gaatje vinden: ga en neem een groothoek- / macrolens mee ;)
Groet,
Robert

Maria zei

Hoi Paul,
Prachtig zoals je de Zwartbuik erop hebt staan! Genieten!!
Marianne en ik hadden vandaag bijna gedipt! Maar per ongeluk toch nog gezien.
De Grijze wouw had je misschien mooier gewild, maar je hebt hem toch en vooral de 1e foto daarvan vind ik heel mooi. Zo'n Klappie als toetje is ook niet gek. Leuk gevogeld!
groetjes,
Maria

Oscar Balm zei

Ik vind hem leuk. Je kunt niet tegen dippen en gaat naar een vogel die in het Engels 'the dipper' wordt genoemd.

Anoniem zei

Prachtige serie van de Waterspreeuw en altijd leuk zo'n Grijze Wouw (...) maar als je de tijd hebt, moet je echt richting Terschelling. Echt niet normaal, komt gewoon naar je toe hippen en kruipt zelfs over schoenen en tussen benen door. Zo liep de vogel bij mij op minder dan een decimeter van mijn schoenen. Dus als je nog mocht gaan, neem in ieder geval een groothoek- / macrolens mee. Ik heb vlinders en libellen gezien die minder meewerkte voor een foto. ;)
Groet,
Robert

Anoniem zei

Prachtige serie van de Waterspreeuw en altijd leuk zo'n Grijze Wouw (...) maar als je de tijd hebt, moet je echt richting Terschelling. Echt niet normaal, komt gewoon naar je toe hippen en kruipt zelfs over schoenen en tussen benen door. Zo liep de vogel bij mij op minder dan een decimeter van mijn schoenen. Dus als je nog mocht gaan, neem in ieder geval een groothoek- / macrolens mee. Ik heb vlinders en libellen gezien die minder meewerkte voor een foto. ;)
Groet,
Robert