Overzichten vogels en foto's

donderdag 31 december 2015

De allerbeste wensen!

Het is weer oud en nieuw. Dus even vooruitkijken, en terugkijken. Maar eerst natuurlijk veel liefde, gezondheid en plezier gewenst in dit nieuwe jaar!

2016 gaat veel vogelplezier geven: Allereerst mijn reis naar Costa Rica! Een oude wens die nu eindelijk in vervulling gaat. Bijna drie weken rondtrekken in het mooiste land ter wereld. Dat hoor ik in elk geval van bereisde collega's en vrienden. Natuurlijk zal ik hier verslag doen.
Verder mijn wens om mijn levenslijst in Nederland aan te vullen tot 400 soorten. Met een start op 391 soorten, en rond de tien nieuwe soorten per jaar moet het mogelijk zijn.

Maar ja, zo'n lijst begint met het resultaat van het voorgaande jaar...... Met 11 nieuwe soorten best aardig. Maar ook een paar historische dips! De Woestijngrasmus als meest dramatische, maar ook de zo gewenste Kuifkoekoek hakte er behoorlijk in. Die blijft dus hoog op het lijstje wenssoorten staan.

Mijn lijst verloor ook soorten omdat de beoordelingscommissie niet zo maar soorten accepteert: De Witkruintapuit waarvoor ik in 2014 twee keer naar Warmond reed, werd niet als wilde vogel aanvaard. Het kan dus zo maar dat een soort uit mijn 2015-lijst toch niet mag tellen. Die 400 soorten zal dus hard werken worden. Maar ach, een beetje doel is niet te makkelijk....

Ik kan terugkijken op een heerlijk jaar! Samen met maat Gert Vonk heb ik heel wat tripjes gemaakt naar leuke soorten, met vaak leuke foto's als trofee. Van leuke mensen en zeldzame soorten vogels, vlinders en libellen. Maar ook van de meer gangbare soorten.

Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli
Augustus
September
Oktober
November
December

Een lekker jaar dus! En ondanks dat ik mij had voorgenomen geen lijstjes na te jagen, was de regiolijst toch wel een motivatie om in de buurt te vogelen. Maar het record van vorig jaar bleek niet haalbaar: de 200 soorten van 2014 blijven staan als hoogste. Maar met 196 soorten in de regio in 2015 toch een behoorlijke score, met de Kleine Burgemeester en de Blonde Ruiter als nieuwe regiesoorten. Dit nieuwe jaar maar weer kijken wat het wordt, maar de landelijke lijst op 400 brengen is het enige lijstjesdoel.

Iedereen erg bedankt voor het lezen van mijn stukjes, en het kijken naar de foto's. Dank voor alle reacties en tips. Ik hoop dat het nieuwe jaar weer interessante en bijzondere beelden oplevert, met een beetje gezelligheid bij het maken van de plaatjes: Dank voor al het lachen buiten in het veld. Vooral om elkaar. Daar ga ik graag nog even mee door. 



2 opmerkingen:

Roos zei

Een prachtig overzicht van 2015. Voor 2016 wens ik je gezondheid en nog heel veel fotografieplezier en zo te lezen gaat dat zeker lukken met je geplande trip in het verschiet.
Proost,
Roos

Maria zei

Fantastische selectie van 2015!
Mooie herinneringen en mooie plannen!
Wat wil een mens nog meer.....
Groetjes,
Maria
p.s.
Ik heb nu eindelijk ook de Witkopgors! Voor mijn jaarlijst 2016 dus!