Overzichten vogels en foto's

zondag 8 mei 2016

Vieren zonder Gieren

De aanwezigheid van een clubje Vale Gieren net ten zuiden van de Lek houdt een select gezelschap regio-vogelaars gisteravond en vanochtend lekker bezig: de Lek is precies de zuidgrens van onze regio, en dus wachten wij verspreid van Bergambacht tot Lopik de vlucht Gieren af. Gisterenavond landde de groep toch nog onder de Lek, en vanmorgen steeg de groep op en vertrok naar het zuiden. Gert Vonk, Dirk Dijkhof, Rick Schonewille, Martijn de Jong, Ton de Groot, Arjan Boele en ik scoren de Gieren dus niet op de regiolijst.

En toch brengt de dag iets moois: Ik stel mij vanmorgen samen met Arjan Boele op bij de trektelepost De Horde bij Jaarsveld: als de gieren de Lek over komen, dan is de kans om ze te zien daar behoorlijk. Maar dat gebeurt dus niet. In afwachting van de Gieren tellen Arjan en ik (nou ja, Arjan is de trekteller, en ik geef af en toe een vogel door....) de trek die natuurlijk ook zonder Gieren gewoon doorgaat in deze tijd.

Zie het commentaar van Arjan
Het wordt een recorddag voor de trektelpost! In de eerste anderhalf uur dat ik er ben vliegen er Roodpootvalken en Zomertortels voorbij, voor mij nieuwe soorten in de regio! Daarnaast breken de langlopende records voor de Roodpootvalk en de Zwarte Wouw, de laatste zelfs van 4 naar 14 stuks. Arjan blij, en ik blij!

Fotografisch is dat trektellen lastig. De vogels passeren vaak op grote afstand en dus moet ik het doen met uitsnedes van plaatjes. Maar wel plaatjes van Wespendieven en Zwarte Wouwen. En die plaatjes maak ik heel zelden!




3 opmerkingen:

Arjan zei

Was een geweldige dag... Dank voor je hulp Paul!
groet,
Arjan

Roos zei

Mooie waarnemingen Paul.
Groeten,
Roos

Maria zei

Wow, lekker hoor!!
groetjes,
Maria