Overzichten vogels en foto's

donderdag 19 mei 2016

Foto-soortje oplossen

Hans Russer ontdekt vanmorgen een Kwartelkoning in onze regio, op het randje. Insiders weten wel waar, want het gaat om een kwetsbare soort waardoor de site Waarneming.nl de meldingen na de eerste paar vervaagd. En gelukkig had ik die nog net gezien!

De Kwartelkoning heb ik nog niet in onze regio Sticht-Hollandse Polderland gezien of gehoord. Het is ook een soort die meestal alleen wordt gehoord: het zijn meesters in het onzichtbaar zingen. Die ervaring had ik ook al. Ik heb meermalen aan de rand van een polder staan luisteren, maar zien deed ik ze nog niet. Maar; "Horen is scoren" dus het was meer een erezaak om de vogel te zien te krijgen. Een foto is echt een droom.....

Tot vandaag. Het is dan ook een redelijk overzichtelijk gebied waarin de vogel roept. Het lukt om de vogel te ontdekken en op een meter of tien op de foto te zetten als hij even naar mij gluurt, net als ik naar hem. Klik! Een fotosoort opgelost!




Boswachter Tim Kreetz, Hans Russer, Martin Fousert en Jeroen Steenbergen sluiten aan en kunnen de vogel ook nog even kort zien voordat hij opvliegt en honderd meter verder weer invalt. Ik kan weer gaan!





2 opmerkingen:

Huib zei

Mooi !!!

Maria zei

Een hele prestatie!! Ik deed het wel met het geluid : "crex crex !" Maar wie weet, hij zit er nog...
groetjes,
Maria