Overzichten vogels en foto's

zaterdag 14 mei 2016

Op een dijkje

De melding van het tweede bezoek ooit van de Grote Kanoet brengt mij opnieuw naar Texel. Ik doe eerst een rondje bij de Horsmeertjes in afwachting van een melding van de vogel uit het oosten. En die komt vrij snel: Ik spoed mij naar De Cocksdorp.

Op een dijkje bij de Volharding zit ik tussen Ruud van Beusekom (redacteur van Onze Vogels), Eric Menkveld (boswachter en prima fotograaf), een kudde schapen en een kudde vogelaars te kijken naar een enorme groep Rosse Grutto's, Drieteenstrandlopers, Kanoeten en nog wat ander spul. Daartussen vliegt, loopt en zit de Grote Kanoet.



Met de telescoop op maximaal zien we de dwaler uit Siberië een paar keer lopen. Foto's maken heeft geen enkele zin, al zitten dichterbij wel leuke groepjes met Steenlopers in zomerkleed, Bonte Strandlopers en Bontbekplevieren. Na een uur of twee turen ga ik nog wat andere vogels bekijken.



Ik rijd terug langs de Waddenzee en ga in de remmen als ik weer eens een Kluut met vier poten zie: helaas stapt het jong net te snel onder de ouder vandaan, maar wat zijn ze toch leuk met die blauwe voeten!



Ik schiet nog wat portretten, spot een Kiekendief met een kuiken(kiek) in de poten en eindig de dag met een Torenvalkje. Nog twee tot de 400, en in dit tempo kan het snel gaan.


De buit is een jonge Meerkoet

3 opmerkingen:

Fred Klootwijk zei

Goedemorgen Paul,

398...... Bijna, bijna!! Dan ben je een volwassen vogelaar, hoor je bij de grote jongens en sta je in het rood. Je bent dan een zeldzaam soort.
Ik volg je natuurlijk op de voet om deze gebeurtenis mee te kunnen maken.
Ik ben heel benieuwd waar je nr. 400 gaat scoren.....ik hoop in mijn regio want dan gaat het dak eraf!!!!!!

Veel succes en groet

Fred Klootwijk

Roos zei

Een bijzonder ervaring om de grote kanoet te hebben kunnen zien. Gefeliciteerd. Mooie foto's heb je ook weer gemaakt. Ik vind die van de Kluut met jong erg geslaagd.
Groeten,
Roos

Maria zei

Het herkenbaar tafereel. Zo stond ik bij hoog water voor duizenden sterntjes de Forsterns te zoeken. Gelukkig stonden Peter en Robert er ook, pfft die zetten hem voor me in de scoop. Maar een Grote Kanoet uit die zwerm halen is ook een prestatie. Ik zal al blij zijn als ik de 300 haal dit jaar.
Maar kijk nu tegen je op hoor......:-))
groetjes,
Maria